Contactgegevens 026 - 4433252 026 - 4423982 Online afspraak maken
Lettergrootte

Met krukken leren lopen

Hoe loop ik met krukken?

Krukken
Na een ongeval of een operatie aan één van de benen moet dit been meestal voor korte of langere tijd ontlast worden. U kunt hiervoor gebruik maken van zogenaamde elleboogkrukken. Dit zijn speciale hulpmiddelen die de handen en de onderarmen goed ondersteunen. Met de kruk ervaart u een grote mate van stabiliteit, ondanks dat u één been niet of nauwelijks gebruikt. Dergelijke krukken kunt u huren of kopen bij een thuiszorgwinkel.


De krukken hebben anatomisch gevormde handvatten voor meer steun. Er is een aparte handgreep voor zowel de linker- als de rechterhand. Dit zorgt voor een optimale ondersteuning van de handpalm. Aan de kruk bevindt zich een manchet, dat uw onderarm ondersteunt tijdens het lopen.

Hoogteverstelling
Voor gebruik dient u de krukken goed af te stellen. Voor de juiste instelling draait u de antirammelverstelling los en verwijdert u de horseshoeclip. Schuif de insteekbuis heen en weer tot de gewenste lengte. Plaats de horseshoeclip terug in het gewenste gat. Draai daarna de antirammelverstelling weer vast. De instelling van de bovenbuis dient op dezelfde manier te gebeuren. Ook hier is een antirammelverstelling aangebracht aan de bovenkant van de krukbuis. Let er ook hier goed op dat u na het instellen van de juiste hoogte de antirammelverstelling weer goed vastdraait.

Er zijn ook krukken waarmee u de hoogte kunt verstellen met pinnen. U drukt de pin dan in en verstelt de hoogte van de krukken. Voor het instellen van de juiste hoogte van het onderste deel van de kruk geldt de volgende regel: ga rechtop staan met de handen langs het lichaam. De handgreep van de kruk hoort dan ter hoogte van de pols te zitten. De manchet moet net onder het ellebooggewricht zitten.

Looppatroon
We onderscheiden een driepuntsgang, vierpuntsgang of een doorzwaaigang.
• Driepuntsgang : belasting één been en twee krukken. Het andere been kan onbelast of gedeeltelijk belast worden.
• Vierpuntsgang : belasting twee benen en twee krukken kruiselings kruk en been. De belasting wordt ongeveer gelijk verdeeld over been en kruk.
• Doorzwaaigang : twee krukken worden tegelijk naar voren gezet en beide benen zwaaien tegelijk door. Looppatroon vooral bij neurologische aandoeningen.



Algemene tips
• Plaats uw krukken zo breed dat u er gemakkelijk tussendoor kunt.
• Loop goed rechtop.
• Til uw voeten op tijdens het draaien.
• Wees voorzichtig op een natte ondergrond.
• Staat u stil? Plaats dan het geopereerde been en de krukken vóór het gezonde been. Niet beide benen en krukken in één lijn zetten.

Hoe gaat u zitten?
Neem bij voorkeur plaats op een hoge stoel met armleuningen. Dit maakt zitten en opstaan gemakkelijker. Is een hoge stoel niet aanwezig, vraag dan of iemand u kan ondersteunen.

• U gaat zo bij de stoel staan dat de knieholte van uw niet-geopereerde been de zitting van de stoel raakt.
• Het geopereerde been zet u een stuk naar voren.
• De manchetten van de krukken (het deel waar bij lopen uw onderarmen in steunen) laat u om de pols vallen. De handvatten wijzen naar de grond.
• U pakt aan beide kanten de stoelleuning vast.
• U kunt nu rustig gaan zitten.

Hoe staat u op vanuit de stoel?
• Ga vooraan op de stoel zitten.
• Zet het geopereerde been een stuk naar voren.
• U pakt met beide handen de stoelleuning vast, terwijl de krukken al om uw polsen zitten.
• U kunt nu gaan staan.
• Als u staat, kunt u de krukken goed vastpakken.

Traplopen
Traplopen met krukken is lastig. Steun bij traplopen altijd op de trapleuning en op één kruk.

Trap op
• Houd de leuning vast.
• Zet het goede been op de eerste trede.
• Zet dan het geblesseerde been tegelijk met de kruk ernaast.

Trap af
• Houd de leuning vast.
• Zet de kruk op de eerste trede. Als u het geblesseerde been gedeeltelijk mag gebruiken, verplaatst u dit been tegelijk met de kruk.
• Zet dan het goede been ernaast.

Adviezen
• Gebruik de krukken uitsluitend als ondersteuning bij het lopen of staan. Gebruik de krukken niet als hefboom. Dit kan ernstige schade aan de krukken toebrengen.
• Controleer regelmatig of de antirammelverstelling goed vastzit en of de pinnen van de hoogteverstelling goed naar buiten steken.
• Stel de krukken niet voor langere tijd bloot aan hoge temperaturen. Laat de krukken bijvoorbeeld niet in een warme auto liggen en zet ze niet tegen een warme radiator aan. Dit kan invloed hebben op de sterkte van de plastic onderdelen.
• De krukken kunnen een gewicht van maximaal 160 kg dragen.
• Gooi de krukken niet neer, maar leg of zet ze zorgvuldig weg. Dit voorkomt beschadiging aan de bevestigingsonderdelen van de krukken.





  • IMG_1796-large.jpg
    Ons zwembad

    In ons zwembad kunt u niet alleen genieten van lekker warm water, maar kunt u ook deelnemen aan oefengroepen zodat u uw spieren en gewrichten lekker soepel kunt houden.

    Meer informatie »
  • Hydro_3806656-large.jpg
    Hydrotherapie bij reuma
    Momenteel zijn we bij Fysiotherapie Veerkracht bezig met de ontwikkeling van hydrotherapie groepen voor reumapatiënten. Meer informatie »